----------------------------------------------------------------------------
KOSTTILSKUD OG TALMAGI
----------------------------------------------------------------------------
Baggrundsinfo om den aktuelle kritik af visse vitaminer
I 2007 fik en gruppe forskere med kosttilskudsmodstanderen
Christian Gluud
i teten udgivet en opsummering af i alt 68 videnskabelige studier
med
selen, vitamin C, E, A, og betacaroten. Formålet med dette review
var at
undersøge dødelighed forårsaget af disse tilskud.
Udvælgelsen af disse 68 studier var dog problematisk, idet meget få
af
studierne var designet til at vurdere dødelighed, hvilket ville
kræve
store og lange studier af mindst 5 års varighed og med inddragelse
af
mindst 3-5.000 personer. I små eller kortvarige studier vil selv
ganske få
(eventuelt tilfældige) dødsfald få en markant betydning for
forsøgsresultatet.
Udgangspunktet for denne gennemgang af vitaminer og mineraler er
altså i
sig selv usikkert, og grundet dets ringe kvalitet burde det ikke
være
publiceret.
Kritik af forsøgsopstilling Den anvendte statistik er den samme
som
forskerne benyttede, da de analyserede for cancer i tilsvarende
studier
(Bjelakovic, 2004). Den blev publiceret i det videnskabelige
tidsskrift
the Lancet. I samme tidsskrift blev der skrevet en kommentar af
to
forskere: David Forman og Douglas Altman, der fremhævede, at der
var
problemer med validiteten af Gluuds og medarbejderes resultater.
De
skriver direkte, at hvis der var blevet anvendt en mere
passende
analysemetode, ville forsøgsresultatet ikke have været statistisk
sikkert.
At resultatet blev negativt skyldes alene en enkelt undersøgelse
hvoraf
rygere, ex-rygere og asbest-udsatte arbejdere fik (syntetisk)
betacaroten.
De andre anvendte undersøgelser viser ikke tegn på nogen
overdødelighed.
Den statistiske metode er altså problematisk, og i stedet for at
blive
anvendt på mavecancer-risiko anvendes den i stedet på dødelighed.
Man kan
undre sig over, at de kunne få det udgivet igen, men det ser i det
mindste
ud som om, at tidsskriftet the Lancet sagde nej i 2007.
Positive undersøgelser fravælges Samlet set var resultatet, at der
IKKE
var nogen effekt på dødelighed - hverken negativ eller positiv.
Det
negative kommer først til udtryk, når forskerne fravælger de
studier, som
de ikke synes er gode. Dette er jo en mærkelig ting at gøre, da de
én gang
har udvalgt 68 artikler ud fra udstukne kriterier, men da det i
første
omgang ikke giver det ønskede resultat, fravælger de altså nogle
flere,
der tilfældigvis også er de undersøgelser, der viser en gavnlig
effekt af
kosttilskud.
På denne måde ender forskerne op med en let forøget dødelighed
(5%), der
kun lige er statistisk sikker. Dette på basis fortrinsvis af de
gamle
betacaroten-studier: Med andre ord: Intet nyt.
Havde forfatterne i stedet fravalgt de studier der faldt negativt
ud for
kosttilskud, var resultatet blevet en NEDSAT dødelighed. Blandt
de
fravalgte studier finder man nogle af de mest velkontrollerede og
største
undersøgelser med antioxidanter (mm), som har vist en gavnlig
effekt på
helbredet: -GISSI studiet (Lancet 1999) -Linxian studiet (J Natl
Canc Inst
1993)
Pressen glemmer nok også lige at nævne, at man fandt en statistisk
sikker
nedsat dødelighed i de selen-undersøgelser af bedst kvalitet.
Som konklusion kan man sige, at dette er en glimrende opgørelse
over nogle
af de bedste antioxidantundersøgelser - nemlig de fravalgte.
Den nye undersøgelse I den nye opgørelse over
antioxidantundersøgelser og
dødelighed udgivet her i 2012 opstiller Gluud og medarbejdere
kriterierne
for udvælgelse. Ud af i alt 15.545 undersøgelser udvælger de i
første
omgang 615 undersøgelser. Ud af disse finder de i alt 78
undersøgelser som
opfylder deres kriterier for udvælgelse. Det drejer sig om de 68
tidligere
anvendte undersøgelser fra 2007 plus 10 nye som de mener er de
"bedste".
En analyse af relativ risiko af disse undersøgelser viser
imidlertid ikke
nogen signifikant overdødelighed. Der er altså ikke noget problem
med
antioxidanter som udgangspunkt, før forskerne begynder at opstille
flere
nye søgekriterier.
Duer ikke - væk Men det gør de altså. Herefter fravælger de
yderligere 22
studier, hvorefter de når ned på 56 af de 78, som de nu (!) mener
er de
"bedste". Nu bliver den relative risiko lige akkurat statistisk
sikker
(når kun med nød og næppe over den accepterede signifikans-grænse)
med 4%.
Det er dog kun betacaroten (fortrinsvis grundet de gamle
betacaroten/rygere undersøgelser) og E-vitamin (fortrinsvis grundet
den
undersøgelse med alvorligt hjertesyge der fik meget høj dosis over
900 -
1200 IU/dag), der er statistisk sikkert. For de andre
individuelle
antioxidanter var der ikke noget problem - selen nedsætter
faktisk
risikoen, men resultatet er ikke statistisk sikkert.
Det er derfor i høj grad et manipuleret virkelighedsbillede, som
Gluud og
medarbejdere opstiller, og om man tror på deres resultat afhænger
af om
man kan acceptere deres udvælgelsesmetoder, hvor de i
virkeligheden
statistisk kan blive ved at opstille nye modeller, indtil de finder
det
resultat, de gerne vil have. Det er det, man i lægemiddelindustrien
kalder
"statistisk massage". De er tidligere kritiseret offentligt for
metoden
ved opgørelse af cancer-undersøgelser.
HVIS man vælger at have tillid til disse forskere, er
problemstillingen
altså kun aktuel for storrygere der spiser betacaroten i store
doser, samt
meget syge mennesker som får meget store lægemiddeldoser E-vitamin
- men
det skriver de nok ikke meget om i dagspressen.
Ref. Bjelakovic G, Gluud C, et al. Antioxidant supplements for
prevention
of mortality in healthy participants and patients with various
diseases
(Review) The Cochrane Library 2012, Issue 3.